Analisis Kualitas Rokok di Toko Madura Klampis Ngasem dari Segi Logistik dengan Metode DMAIC.

Ali Sulton, Dwi Julian Aditya, Vitho Azeryan, Evi Yuliawati

Abstract

This study employs the DMAIC approach to address the issue of torn cigarette defects at Toko Madura. The Define, Measure, Analyze, Improve, and Control steps are used to identify, analyze causes, and design effective improvement solutions. The Define step specifically identifies the existing problem, which is torn cigarette defects. The Measure step involves collecting data related to the number and location of torn defects. The Analyze step is used to determine the causes of the torn defects, which may originate from the production process, inventory management, or product handling. The Improve step is designed to implement effective corrective solutions, while the Control step is applied to ensure the implemented solutions are sustainable and can reduce or eliminate torn cigarette defects at Toko Madura. The goal is to enhance the quality of cigarette products and optimize customer satisfaction at Toko Madura Klampis Ngasem.

Keywords

operational; quality control; defect; logistic

Full Text:

PDF

References

MAE, “Tahun Politik Mulai Panas, Produksi Rokok Tembus Rekor,” CNBC Indonesia, 2023.

https://www.cnbcindonesia.com/research/20230919115855-128-473651/tahun-politik-mulaipanas-produksi-rokok-tembus-rekor

T. Z. Santoso, M. Choiri, and N. W. Setyanto, “Peningkatan Kualitas Rokok Sigaret Kretek Tangan

(Skt) Dengan Metode Six Sigma (Studi kasus pada PT DJARUM KUDUS-SKT BL 53),” J.

Rekayasa dan Manaj. Ind., vol. 1, pp. 392–403, 2013, [Online]. Available:

http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=191036&val=6474&title=Peningkatan

Kualitas Rokok Sigaret Kretek Tangan Skt Dengan Metode Six Sigma Studi Kasus Pada Pt Djarum

Kudus-SKT BL 53

A. F. Shiyamy, S. Rohmat, and A. Sopian, “Artikel analisis pengendalian kualitas produk dengan,”

J. Ilm. Manaj., vol. 2, no. 2, pp. 32–45, 2021.

A. Sofiana and E. Sanggala, “Meminimalisirkan Gagal Antar di Kantor Pos Mojokerto dengan

Metode DMAIC,” J. Media Tek. dan Sist. Ind., vol. 5, no. 1, p. 1, 2021, doi:

35194/jmtsi.v5i1.1209.

A. Irwanto, D. Arifin, and M. M. Arifin, “Peningkatan Kualitas Produk Gearbox Dengan Pendekatan

Dmaic Six Sigma Pada Pt. X, Y, Z,” J. Kalibr. - Karya Lintas Ilmu Bid. Rekayasa Arsitektur, Sipil,

Ind., vol. 3, no. 1, pp. 1–17, 2020, [Online]. Available:

https://ejournal.borobudur.ac.id/index.php/teknik/article/view/638

W. Wahyani, A. Chobir, and D. D. Rahmanto, “Penerapan Metode Six Sigma dengan Konsep

DMAIC Sebagai Alat Pengendali Kualitas,” e-Jurnal ITATS, 2010, [Online]. Available:

https://jurnal.itats.ac.id/wp-content/uploads/2013/06/Penerapan-Metode-Six-Sigma-DenganKonsep-Dmaic-Sebagai-Alat-Pengendali-Kualitas1.pdf

F. Wibowo, B. Setiawan, and R. Dananjaya, “Penggunaan Metode Seven New Quality Tools dan

Metode DMAIC Six Sigma Pada Penerapan Pengendalian Kualitas Produk (Studi Kasus : Roti

Durian Panglima Produksi PT. Panglima Roqiiqu Group Samarinda),” J. EKSPONENSIAL, vol. 8,

no. 1, pp. 314–319, 2017, [Online]. Available:

https://jurnal.fmipa.unmul.ac.id/index.php/exponensial/article/view/72

F. Alpasa and L. Fitria, “Penerapan Konsep Lean Service Dan DMAIC Untuk Mengurangi Waktu

Tunggu Pelayanan,” J. Online Inst. Teknol. Nas., vol. 02, no. 03, p. 10, 2014.

S. S. Tjandra, N. S. Utama, and H. Fransiscus, “Penerapan Metoda Six Sigma DMAIC untuk

Mengurangi Cacat Pakaian 514 (Studi Kasus di CV Jaya Reksa Manggala),” J. Rekayasa Sist. Ind.,

vol. 7, no. 1, p. 31, 2018, doi: 10.26593/jrsi.v7i1.2716.31-40.

G. A. Pujangga and M. Kholil, “Penerapan Metode Six Sigma Sebagai Upaya Mengendalikan

Kualitas Produk Dengan Konsep DMAIC,” J. Rekayasa Teknol. Ind. Hijau, vol. 1, pp. 1–5, 2015.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.